کاهش هزینه تولید در تزریق پلاستیک

در صنعت پلاستیک کاهش هزینه تولید تزریق پلاستیک بسیار اهمیت دارد. کاهش هزینه های تولید سبب افزایش چشمگیر سود تولید کنندگان نیز می شود. برای کاهش هزینه های تولید لازم است که از روش هایی موثر استفاده کنید که در این مقاله قصد داریم درباره آن ها صحبت کنیم با ما همراه باشید.

اهمیت توجه به ضایعات در فرایند تولید

جالب است بدانید که یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه ها در تولید محصولات پلاستیکی ضایعات هستند. در حین تولید محصولات پلاستیکی و در مرحله قالب گیری و تزریق پلاستیکی ضایعات بوجود خواهند آمد. دلیل اصلی بوجود آمدن ضایعات در تولید محصولات پلاستیکی عملکرد نادرست دستگاه ها نیز می باشد. بنابراین هر زمان دستگاه به درستی کار نکند مقدار زیادی از مواد اولیه بر روی زمین ریخته و از دست خواهد رفت. با هدر رفتن مواد اولیه و بوجود آمدن ضایعات به نوعی سرمایه و پول تولید کننده در حال از بین رفتن خواهد بود. بنابراین اولین قدم برای جلوگیری از کاهش هزینه تولید تزریق پلاستیک توجه به ضایعات و چک کردن سلامت دستگاه ها به صورت مداوم نیز می باشد. یکی از نکات مهم و تاثیر گذار در جلوگیری از هدر رفت مواد اولیه ریختن درست مواد پلاستیکی در دستگاه ها نیز می باشد.

کاهش هزینه تولید در تزریق پلاستیک

به طور کل اگر دستگاه  های شما خراب باشد یا افراد در روند تولید محصولات دقت کافی را نداشته باشند شاهد مشکلات بسیاری خواهید بود. یکی از این مشکلات تولید محصولاتی است که دچار نقص هستند. هر محصول ناقصی  که تولید می شود در واقع یک ضرر مالی برای تولید کننده به حساب می آید. بنابراین اگر در خط تولید خود دچار نقص در محصولات هستید باید حتما در اولین فرصت مشکلات را بررسی کرده و اقدامات لازم برای تولید محصولاتی با کیفیت را انجام دهید. یکی از روش های کاهش هزینه های تولید استفاده از افراد متخصص نیز می باشد. اگر از مواد ضعیف و درجه دوم برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می کنید بهتر است به سراغ خرید مواد اولیه با کیفیت و درجه یک بروید. همچنین اگر از دستگاه های تزریق قدیمی استفاده می کنید بهتر است آن ها را با دستگاه های جدید و بروز تعویض کنید.

 

کاهش هزینه تولید در تزریق پلاستیک

 

عوامل مخرب و تاثیر گذار در تولید :

  • طراحی نامناسب قالب
  • ریختن غیر اصولی مواد به دستگاه
  • تزریق پلاستیک غیر حرفه ای در قالب
  • سود فراوان تولید کننده با انبار کردن مواد اولیه
  • خرابی دستگاه های تولید محصولات پلاستیکی
  • فرسوده شدن دستگاه ها و هدر رفت مواد اولیه

تولید محصولات پلاستیکی بر خلاف استاندارد های تولید

یکی از روش های افزایش سود تولید کننده در ساخت محصولات پلاستیکی انبار کردن مواد اولیه نیز می باشد. برای اینکار لازم است که شما مواد اولیه زیادی را خریداری کرده و در انبار خود نگهداری کنید. بسیار یاز تامین کنندگان هستند که مواد اولیه را به شما فروخته فرصت یک الی دو ماهه به شما برای پرداخت هزینه می دهند. حتی اگر مواد اولیه در انبار شما به صورت ذخیره بماند هم این مسئله به سود شما خواهد بود. یکی از مزایای انبار کردن مواد اولیه این است که شما مواد اولیه را با قیمت بسیار پایین تری خریداری می کنید و زمانی که در بازار مواد اولیه بسیار گران شده است می توانید سود کمتری بر روی هزینه محصولات تولید شده بکشید در این صورت به راحتی بازار را به دست گرفته و فروش بسیار بالایی خواهید داشت.

کاهش مواد تزریقی در فرایند تولید

یکی از روش های کاهش هزینه تولید تزریق پلاستیک استفاده از میزان کمتری مواد تزریق می باشد. اما باید بدانید که برای اجرای این مسئله به دستگاه های قدرتمندی نیاز دارید. دستگاه های قدرتمند و بروز به شما کمک می کنند که مواد اولیه کمتری را مصرف کنید. چرا که این دستگاه ها با میزان کمی از مواد اولیه به راحتی می توانند محصولات مورد نظر شما را با کیفیت مناسب تولید کنند. از مزایای کاهش میزان مواد در فرایند تولید محصولات پلاستیکی می توان به کاهش زمان تولید نیز اشاره کرد. همچنین یکی از راه های کاهش مواد اولیه در روند تولید تنظیم اصولی اندازه دونده و حفره نیز می باشد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید بسیار مهم است که از متخصصین در زمینه تولید قالب محصولات پلاستیکی مشورت های لازم را بگیرید.

 

کاهش هزینه تولید در تزریق پلاستیک

استفاده مجدد از مواد بازیافتی

یکی از راه های کاهش هزینه تزریق پلاستیک استفاده مجدد از مواد بازیافتی نیز می باشد. در صورتی که قصد استفاده مجدد از مواد بازیافتی را دارید باید توچه ویژه ای به کیفیت محصولات تولید شده نیز داشته باشید. اما در هر صورت طبیعی است که کیفیت محصولات تولید شده از مواد بازیافتی کمتر باشد. استفاده مجدد از مواد بازیافتی کمک بسیاری به کاهش هزینه های تولید محصولات پلاستیکی می کند.

معرفی نکات مهم در کاهش هزینه تولی تزریق پلاستیک

کاهش هزینه تولید در فرآیند تزریق پلاستیک می‌تواند با اتخاذ استراتژی‌ها و روش‌های متنوعی صورت گیرد. این روش‌ها شامل بهبود فرآیند تولید، استفاده از مواد اولیه مناسب، بهینه‌سازی طراحی قطعات و قالب‌ها، و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های پیشرفته می‌شود. در ادامه برخی از نکات مهم و تاثیر گذار بر روی کاهش هزینه‌ها در تولید تزریق پلاستیک صحبت خواهیم کرد

بهینه‌سازی طراحی قالب‌ها:

    • استفاده از قالب‌های چند حفره‌ای برای افزایش تعداد تولید در هر چرخه.
    • طراحی قالب‌ها به گونه‌ای که نیاز به ماشین‌کاری ثانویه را کاهش دهد.
    • به کارگیری تحلیل جریان مواد برای جلوگیری از نقایص تولید و بهبود کیفیت قطعات.

انتخاب مواد اولیه مناسب:

    • استفاده از مواد پلاستیکی ارزان‌تر با حفظ کیفیت مطلوب.
    • به کارگیری مواد بازیافتی با کیفیت بالا برای کاهش هزینه‌های مواد اولیه.
    • همکاری با تامین‌کنندگان مواد اولیه برای مذاکره و کاهش هزینه‌های خرید.

بهبود فرآیند تولید:

    • بهینه‌سازی پارامترهای تزریق مانند دما، فشار، و زمان نگهداری برای کاهش زمان چرخه و افزایش بهره‌وری.
    • استفاده از ماشین‌های تزریق با راندمان بالا و مصرف انرژی کم.
    • انجام تعمیر و نگهداری منظم تجهیزات برای جلوگیری از خرابی‌های غیرمنتظره و توقفات تولید.

اتوماسیون و فناوری‌های نوین:

    • بهره‌گیری از ربات‌ها و سیستم‌های اتوماسیون برای افزایش دقت و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز.
    • استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند چاپ سه‌بعدی برای ساخت نمونه‌ها و قالب‌های اولیه.
    • به کارگیری نرم‌افزارهای مدیریت تولید برای کنترل و نظارت بر کل فرآیند تولید.

مدیریت ضایعات و بهره‌وری انرژی:

    • کاهش ضایعات تولید از طریق بهینه‌سازی فرآیندها و استفاده مجدد از مواد ضایعاتی.
    • استفاده از ماشین‌آلات با مصرف انرژی کمتر و به کارگیری سیستم‌های بازیافت انرژی در خطوط تولید.
    • آموزش کارکنان برای کاهش هدررفت مواد و انرژی.

بهینه‌سازی زنجیره تأمین:

    • همکاری نزدیک با تامین‌کنندگان برای کاهش هزینه‌های لجستیک و انبارداری.
    • برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت موجودی‌ها برای جلوگیری از انباشت غیرضروری مواد اولیه و قطعات.
اهمیت تست MFI یا MFR در صنعت پلیمر

تست MFI یا MFR به افراد کمک می کند تا حرکت رفتار مواد مذاب پلیمری قابل تشخیص باشد. به طور کل مهم ترین فاکتور برای شناخت فرایند پذیری پلیمر بررسی رفتار پلیمر در حالت مذاب می باشد. در واقع یکی از ساده ترین و اولین تست هایی که بر روی پلیمر ها انجام می شود تست MFI یا MFR نیز می باشد. برای انجام این تست مهم در صنعت پلیمر  و پلاستیک ها از دستگاه اندازه گیری ام اف آی یا ام اف آر استفاده می شود.

 

چه زمانی پدیده فلش اتفاق خواهد افتاد؟

اگر در زمان تزریق پلاستیک میزان MFI مواد بسیار بالا باشد پدیده فلش در تولید قطعات پلاستیکی رخ خواهد داد. البته باید بدانید همانطور که اگر میزان ام اف ای بالا باشد تولید قطعات پلاستیکی به مشکل خواهد خورد پایین بودن این مشخصه نیز مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. پایین بودن مشخصه ام اف ای نیز باعث می شود که سیالیت مواد پلاستیکی پایین بیاید و همه نقاط قالب به خوبی پر نخواهد شد. بنابراین مرحله قالب گیری قطعات پلاستیکی ناقص شده و قطعات پلاستیکی شکل درستی که باید به خود نخواهند گرفت. همچنین در صورتی که مواد همه نقاط قالب را پر نکنند عملیات دمش و ساخت حباب با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

 تست MFI یا MFR

معایب کم یا زیاد بودن مشخصه MFI  

دستگاه تست مشخصه MFI برای تشخیص درست بودن مقدار این مشخصه استفاده می شود. چرا که در صورت کم یا زیاد بودن این مشخصه مشکلاتی در روند تولید محصولات بوجود خواهد آمد. برای مثال در روند تولید فیلم پلاستیکی به روش دمشی اگر میزان مشخصه ام اف ای بسیار کم باشد عمل دمش و ساخت حباب دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. همچنین اگر میزان این مشخصه در تولید فیلم پلاستیکی بسیار زیاد باشد با نا پایداری حباب رو به رو خواهید شد. همچنین در تولید فیلم و ورق به روش کستینگ CASTING پایین بودن مشخصه ام اف ای باعث می شود که مواد تزریق شده قابلیت حرکت کردن به سمت کناره های قالب را نداشته باشند. بنابراین اگر مقدار مشخصه ام اف ای پایین باشد به اصطلاح مواد توانایی پر کردن عرض قالب را نخواهند داشت. در نهایت این مسئله باعث می شود که قالب گیری مواد کاری بسیار دشوار شود همچنین افت خواص فیلم و ورق نیز مانند افت استحکام کششی و پارگی در تولید  این محصولات اتفاق خواهد افتاد.

اهمیت دستگاه تست MFI در تولید کامپاند

از دستگاه تست MFI در روند تولید کامپاند نیز استفاده می شود. استفاده از این دستگاه برای تولید کامپاند توسط بخش کنترل کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرد و این مسئله باعث می شود که تولید کامپاند بدون هیچ گونه مشکلی صورت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشکلاتی که ممکن است در صورت چک نکردن ام اف ای برای کامپاند بوجود بیاید به مثال زیر توجه کنید.

مثال: اگر تولید کننده ای قصد ساخت کامپاند با استفاده از پلی پروپیلن را داشته باشد پس از تست مشخصه ام اف ای گرانول تولیدی باید در رنج 4 الی 6 باشد. بنابراین اگر نتیجه تست کمتر یا بیشتر از این عدد باشد مشکلاتی برای کامپاند بوجود خواهد آمد. پس از انجام تست ام اف ار و درست نبودن رنج ام اف ار واحد کنترل کیفیت وظایفی را بر عهده خواهد داشت.  واحد کنترل کیفیت وظیفه دارد که ابتدا به سراغ مواد اولیه برود و صحت آن ها را مورد بررسی قرار دهند. در نهایت پس از کسب اطمینان درباره صحت مواد اولیه به سراغ چک کردن سیستم دوزینگ (وزن کشی) مواد اولیه خواهند رفت. چرا که گاهی ممکن است میزان مواد اولیه در مقدار مناسبی استفاده نشده باشد. بنابراین در تولید فیلم و ورق توجه به میزان نسبت مواد استفاده شده بسیار اهمیت دارد.

بررسی شرایط فرایندی و محیطی

تیم کنترل کیفیت پس از به دست آوردن نسبت های ریخته شده مواد، لازم است که به سراغ مرحله بعدی یعنی بررسی شرایط فرایندی و محیطی بروند. شرایط فرایندی و محیطی شامل میزان حرارتی است که مواد برای تولید محصولی خاص وارد شده است.

نکته: پلی پروپیلن یک نوع پلیمر خطی است که اگر در شرایط دمایی بالایی قرار بگیرد ساختار زنجیره ای آن تخریب شده و به طول های کوچک تری شکسته می شود. شکسته شدن ساختار خطی پلی پروپیلن باعث می شود که خواص مکانیکی محصول کاملا فرق کند. بنابراین اگر یک زمان در جواب تست بازه مناسبی مشاهده نشود ممکن است دلیل آن به شرایط محیطی و میزان دمایی که مواد در آن قرار گرفته است ربط داشته باشد. از مزایای استفاده از دستگاه تست ام اف ای می توان به قیمت ارزان آن برای کشف مشکلات موجود در خط تولید و تست کیفیت محصولات تولید شده اشاره کرد.

پلیمر یک نوع بزرگ مولکول است که از اتصال صد ها مونومر تشکیل شده است.  ترکیب مونومر ها زنجیره ای بلند را ایجاد خواهند کرد.اگر بخواهیم پلیمر را از نظر لغوی بررسی کنیم پلیمر تشکیل شده از پلی و مر که هر کدام معنی خاصی دارد. پلی به معنی چند و مر به معنی بخش یا قسمت نیز می باشد. در ادامه به معرفی انواع پلیمر خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مختصری درباره مفهوم مونومر

به کوچکترین واحد تشکیل دهنده پلیمر مونومر گفته می شود‌. برای درک این مطلب به ساختار تسبیح توجه کنید دانه های تسبیح درست شبیه مونومر ها جزئی از پلیمر هستند.

معرفی فرایند پلیمریزاسیون

در این فرایند مونومرها به یک دیگر خواهند چسبید سپس مولکول بزرگ تری به نام پلیمر ایجاد خواهد شد. در واقع فرایند پلیمریزاسیون به معنی واکنش های شیمیایی برای تولید پلیمر نیز می باشد. پلیمر ها نیز دارای طبقه بندی خاصی هستند که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد. پلیمر ها از نظر منشا، واکنش به حرارت، ساختار زنجیره ای، بلورینگی، خواص فیزیکی، آرایش تاکتیسیته دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه هر یک از آن ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

انواع پلیمر بر اساس منشا

پلیمر ها از نظر منشا به سه دسته تقسیم می شوند. از انواع پلیمر بر اساس منشا می توان به پلیمر طبیعی، پلیمر سنتزی، پلیمر نیمه سنتتیک نیز اشاره کرد.

پلیمر نیمه سنتزی: برای ساخت پلیمر های سنتزی از مواد شیمیایی استفاده می شود. پلیمر های سلولز استات و سلولز نیترات در دسته بندی پلیمر نیمه سنتتیک قرار خواهند گرفت.

پلیمر طبیعی: زمانی که برای تولید پلیمر تنها از مواد طبیعی مانند: پشم، ابریشم،  لاستیک طبیعی، سلولز، پروتئین، نشاسته و.. استفاده شود به پلیمر به دست آمده پلیمر طبیعی گفته می شود.

پلیمر سنتزی: پلیمر سنتزی (مصنوعی) با استفاده از مولکول های سبک وزن ساخته شده است.  از انواع پلیمر های مصنوعی می توان به نایلون ها، پلی اتیلن، پلی استر، رابر های مصنوعی، پی وی سی، تفلون و .. نیز اشاره کرد.

معرفی انواع پلیمر بر اساس رفتار در برابر حرارت

به طور کلی پلاستیک ها در برابر حرارت واکنش نشان می دهند. بنابراین پلیمر ها بر اساس رفتار در برابر حرارت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. ترموپلاستیک ها و ترموست ها جز دسته بندی گفته شده قرار می گیرند.  ترموپلاستیک ها در برابر حرارت بسیار انعطاف پذیر هستند و به راحتی می توان ترموپلاستیک ها را با کمی حرارت به شکل های متنوعی قالب گیری کرد. برای شکل گیری نهایی ترموپلاستیک ها تنها کافی است آن ها را در شرایط دمایی خنکی قرار دهید تا به شکل قالب مورد نظر در بیاید.

ترموست ها:

جالب است بدانید که برخی از مواد پلاستیکی در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند و واکنشی نشان نمی دهند. بنابراین نرم کردن پلیمر هایی مانند ترموست ها با استفاده از حرارت امکان پذیر نمی باشد. علت مقاومت این پلاستیک ها در برابر حرارت ساختار پیوندی آن ها است. چرا که ترموست ها دارای پیوند عرضی بین مولکولی هستند. بنابراین اگر یکبار ترموست ها قالب بندی شوند دیگر امکان حرارت دیدن و قالب گیری مجدد برای آن ها وجود نخواهد داشت.

 معرفی انواع پلیمر ها از نظر زنجیره ای

پلیمر های زنجیره ای از نظر ساختاری با یک دیگر فرق دارند. ساختار زنجیره ای پلیمرها شامل پلیمر های خطی، شاخه ای، پیوند عرضی می شود. در ادامه به طور دقیق تر درباره ساختار انواع پلیمر های زنجیره ای صحبت خواهیم کرد.

پلیمر های خطی:

به طور کلی می دانید که ساختار پلیمر خطی زنجیره ای است. بنابراین می توان گفت برای ایجاد پلیمر های خطی مونومر ها به یکدیگر وصل شده و زنجیره ای بلند را تشکیل خواهند داد. در پلیمر های خطی نقطه ذوب و استحکام کششی بسیار بالا می باشد.

پلیمر های شاخه ای:

پلیمر های شاخه ای نیز همانند پلیمر های خطی ساختاری زنجیره ای و بلند دارند. تنها تفاوت پلیمر های شاخه ای و خطی بر روی شاخه های جانبی متفاوت بسیار در پلیمر های شاخه ای نیز می باشد. به دلیل نوع ساختاری که پلیمر های شاخه ای دارند از استحکام کششی بالا و نقطه ذوب کم بهره مند خواهند شد.

پلیمر های پیوند عرضی:

نام دیگر پلیمر های پیوند عرضی، پلیمر های پیوند شبکه ای است. اتصال مونومر در این پلیمر به صورت سه بعدی و شبکه ای نیز می باشد. پلیمرهای پیوند عرضی به دلیل روش تولید سه بعدی که دارند سفت و شکننده خواهند شد. از مهم ترین پلیمر های پیوند عرضی می توان به ملامین، رزین، فرمالدئید، لاستیک های پخت شده و .. نیز اشاره کرد.

معرفی انواع پلیمرهای بلورینگی

پلیمر های بلورینگی به سه دسته کلی کریستال، بی شکل، نیمه بلورین تقسیم می شوند. پلیمر های بلورین از زنجیره های پلیمری بسیار منظم تشکیل می شود. شکل قرار گرفتن پلیمر ها در کنار یکدیگر برای تشکیل پلیمر های بلورین در حالت خاصی قرار دارد. باید بدانید که دمای ذوب پلیمر های بلورین با سایر پلیمرها متفاوت است. این پلیمر به دلیل کریستالی بودن از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود. برای ذوب کردن پلیمر های کریستالی نیاز به دمای خاصی نیز می باشد.

آمورف : یکی از انواع پلیمر های بلورین آمورف است. آمورف از زنجیره های مولکولی که به صورت تصادفی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده است. ساختار مولکولی آمورف باعث شده تا این پلیمر از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. از ویژگی های منحصر به فرد آمورف می توان به پایداری ابعادی پایین، خرش نسبتا بالا و مقاومت حرارتی نسبتا پایین اشاره کرد.

نیمه بلورین: باید بدانید که در ساختار همه پلیمر ها مناطق کریستالی و آمورف به شکل همزمان وجود دارند. بنابراین می توان گفت پلیمر 100 درصد آمورف یا صد در صد کریستال بوجود نیامده است. بنابراین به پلیمر های که از ترکیب آمورف و بلورین به دست می آیند پلیمر نیمه بلورین گفته می شود.

معرفی انواع پلیمر بر پایه مونومر

پلی‌استایرن (Polystyrene): این پلیمر از مونومر استایرن به دست می‌آید. پلی‌استایرن معمولاً در تولید بسته‌بندی، لوازم آرایشی، و سفره‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود.

پلی‌اتیلن (Polyethylene): این یکی از پرکاربردترین پلیمرها است که از مونومر اتیلن به دست می‌آید. پلی‌اتیلن معمولاً در تولید بطری‌ها، کیسه‌های پلاستیکی، لوله‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود.

پلی‌پروپیلن (Polypropylene): این پلیمر از مونومر پروپیلن ساخته می‌شود و برخلاف پلی‌اتیلن که ساختار خطی دارد، ساختار برجسته دارد. پلی‌پروپیلن در صنایع مختلفی از جمله بسته‌بندی، خودروسازی و پوشاک استفاده می‌شود.

پلی‌وینیل کلراید (Polyvinyl Chloride یا PVC): این پلیمر از مونومر وینیل کلراید به دست می‌آید. PVC به دلیل خصوصیات خوبش مانند مقاومت در برابر آب و شیمیایی‌ها، استحکام مکانیکی، و قابلیت پردازش، در صنایع ساختمانی، بسته‌بندی، و تولید لوله‌های آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

پلی‌اکریلات (Polymethyl Methacrylate یا PMMA): این پلیمر از مونومر متاکریلات متیل به دست می‌آید. PMMA با نام تجاری شیشه‌آکریلیک مشهور است و در تولید پنجره‌ها، آینه‌ها، و محصولات دیگر استفاده می‌شود.

روش های آبکاری فلزات

آبکاری فلزات نیازمند آماده سازی قبلی سطح فلزات و مهارت کافی برای اجرای این فرایند دارد بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم درباره نحوه آبکاری فلزات صحبت کنیم با ما همراه باشید.

چرا باید فلزات را آبکاری کرد؟

بدون شک فرسودگی فلزات در برابر عوامل مختلف باعث می شود که به آبکاری فلزات نیاز داشته باشید. به طور کلی محصولاتی که از جنس فلز هستند در معرض عوامل مخرب بسیاری مانند: اکسیداسیون، ضربه، فشار، سایش، خوردگی و .. نیز می باشند. بنابراین برای از بین رفتن سطح فلزات نیاز است که آبکاری فلزات را جدی بگیرید. برای آبکاری فلزات نیاز است که سطح فلزی را با استفاده از لایه ای مقاوم در برابر این مشکلات پوشش دهید.

 

آبکاری فلزات کروم

چه موادی برای آبکاری فلزات مناسب هستند؟

فلز نیز به تنهایی در برابر عوامل مخرب مقاوم نخواهد بود بنابراین نیاز است که سطح فلزی که دچار آسیب شده را با استفاده از لایه ای قوی تر و مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون و .. نیز به خوبی پوشش دهید. برای آبکاری فلز ها می توانید از موادی مانند: نیکل، نیکل سیاه، کروم، پالادیوم، قلع، پلاتین، روتنیوم، کادمیوم، برنج و روی استفاده کنید. به طور کلی می توان گفت فلزاتی که برای آبکاری استفاده می شوند بسیار مقاوم و گران قیمت هستند.

 هزینه آبکاری فلزات چگونه محاسبه می شود؟

قیمت آبکاری قطعات فلزی کاملا وابسته به موادی است که برای پوشش دهی سطح فلز استفاده می شود. هر چقدر از مواد گران تری استفاده شود هزینه آبکاری فلزات نیز بیشتر خواهد شد. در ادامه به معرفی سه عامل تاثیر گذار در هزینه آبکاری فلزات اشاره کرده ایم.

  • توجه به ترکیبات مواد آبکاری و بررسی میزان آسیب دیدگی سطح فلز
  • بررسی هزینه آلیاژ های که قصد استفاده از آن ها در آبکاری را دارند به نرخ بازار جهانی
  • توقع مشتری از نتیجه آبکاری و میزان کیفیتی که از اجرای آبکاری بر روی سطح فلز توقع دارد.

انواع آبکاری فلزات

آشنایی با نحوه آبکاری فلز ها

برای آبکاری فلز ها نیاز به یک حمام الکترولیتی غوطه ور خواهید داشت. برای آماده کردن حمام الکترولیتی ابتدا نیازبه نمک آن فلزی دارید که قرار است آن را آبکاری کنید. سپس لازم است که جریان dc از میان این محلول عبور داده شود. چرا که با استفاده از جریان DC یون های فلزی از سمت آند به کاتد انتقال پیدا خواهد کرد. بنابراین در آبکاری فلزات برای پوشش دهی سطح فلز با مواد مقاوم تر نیاز به استفاده از جایگزینی الکتریکی خواهید داشت.

نکات مهم در رابطه با آماده سازی سطح فلز

اولین و مهم ترین مرحله در آبکاری فلز ها آماده سازی سطح آن نیز می باشد. چرا که اگر مرحله پاک سازی سطح به خوبی انجام نشود ممکن است تداخل در پیوند بوجود بیاید. باید بدانید که آلودگی ها منبع اصلی عدم چسبندگی مواد به سطح فلز هستند. به طور کلی پاکسازی سطح فلز شامل: سه مرحله تمیز کردن سطح، پرداخت و شستشو می شود. در برخی موارد ممکن است که سطح فلز به روغن آغشته باشد در این صورت نیاز است که برای پاک کردن روغن از سطح فلزی از پاک کننده های اسیدی استفاده شود.

دو روش مناسب برای تمیز کردن سطح فلزی:

شیمیایی: در این روش برای پاکسازی سطح فلز از مواد شیمیایی فعال نیز استفاده می شود.

فیزیکی: در این روش بیشتر از انرژی مکانیکی برای پاکسازی آلودگی ها از سطح فلزی استفاده می کنند. برای این منظور فرچه و سایش گزینه خوبی برای تمیز کردن سطح نیز می باشد.

آبکاری فلزات به روش کروم

یکی از روش های رایج و کاربردی برای آبکاری فلزات استفاده از کروم نیز می باشد. احتمالا کروم را در پوشش های که برای دوچرخه مورد استفاده قرار گرفته آمد مشاهده کرده باشید. البته که تنها کاربرد پوشش کروم در ساخت دوچرخه نیست و در موارد بسیاری از جمله وسایل خانگی تجهیزات بیمارستانی اتصالات سیم ها و .. از کروم استفاده می شود. کروم نیز رنگ روشنی دارد و می‌توانید در صورت لزوم از رنگ مشکی آن هم استفاده کنید. در روش آبکاری کروم ابتدا پوشش نیکل را بر سطح فلزی پخش می کنند و سپس از کروم برای اجرای لایه نهایی استفاده می شود. باید بدانید که براقی سطح فلز کاملا وابسته به میزان استفاده از نیکل نیز می باشد. در صورتی که قصد داشته باشید از کروم مشکی استفاده کنید نحوه آبکاری فلز کمی پیچیده تر خواهد شد. از مزایای استفاده از کروم در آبکاری فلزات می توان به افزایش مقاومت آن در برابر اکسید شدن اشاره کرد. همچنین با گذشت زمان سطح فلز دیگر دچار کدری و خوردگی زیاد نخواهد شد. اگر قصد آبکاری فلز تزئینی را دارید بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از کروم نیز می باشد.

 

آبکاری فلزات کروم

 

آبکاری فلزات با استفاده از مس چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از مواردی که برای آبکاری مورد استفاده قرار میگیرد مس نیز می باشد. مس نیز از آلیاژ های گران قیمت و مناسب آبکاری فلزات تزیینی می باشد.

برای  آبکاری فلزات با استفاده از مس نیز نیکل نقش مهمی را بازی خواهد کرد. ابتدا نیکل را بر روی سطح فلزی پخش خواهد شد سپس لازم است لایه مسی اجرا شود. از مزایای استفاده از مس در فرایند آبکاری می توان به محافظت بالا در برابر خوردگی اشاره کرد.

آبکاری فلزات و کاربرد های آن

یکی از کاربرد های آبکاری خاصیت الکتریکی آن است. اگر قصد بهبود خواص فلزات در برابر مقاومت تماسی ارتباطی خوردگی و انعطاف را داشته باشید بهترین گزینه برای شما آبکاری فلزات نیز می باشد.

 

آبکاری فلزات

آشنایی با انواع روش آبکاری الکتریکی فلزات

جالب است بدانید که به دلیل مزایای بسیار آبکاری الکتریکی. فلز های بسیاری را با استفاده از این روش پوشش دهی و مقاوم خواهند کرد در ادامه به معرفی انواع روش های آبکاری الکتریکی فلزات نیز اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید

آبکاری فلزات به روش چرخشی

در روش چرخشی از یک بشکه برای آبکاری فلز ها استفاده می کنند. برای این منظور ابتدا بشکه ها را در حالت افقی با زاویه ۳۵ درجه قرار داده و سپس تعداد زیادی از قطعات را درون بشکه قرار خواهند داد. سپس با چرخش بشکه و اتصال الکتریکی آبکاری قطعات کوچک فلزی انجام خواهد شد. البته باید بدانید که استفاده از روش آبکاری قطعات به صورت چرخشی معایبی را هم به همراه دارد. از معایب این روش می توان به احتمال برخورد قطعات با یکدیگر و بروز خسارت ها اشاره کرد

آبکاری فلزات به روش چنگکی

با توجه به این مسئله که همیشه قطعات ما کوچک نیستند روش های بهتری برای آبکاری قطعات بزرگ طراحی شده است که می تواند از آن ها با آسیب های کمتر استفاده کنید. روش آبکاری چنگکی فلزات نیز بسیار برای پوشش دهی سطح فلزات پیچیده با ابعاد بزرگ مناسب نیز می باشد. در این روش از یک سیم محکم و بزرگ مسی استفاده شده تا قطعات در ابعاد بزرگ را به خوبی آبکاری کنید. البته باید بدانید که در این روش نقاطی که با سیم تماس دارند آبکاری نخواهند شد.

تولید قطعات شهرسازی

تولید قطعات شهرسازی و وسایل بازی پارک ها با استفاده از فرایند تزریق پلاستیک انجام می شود. مواد پلیمری با استفاده از پلاستیک های مقاوم ساخته شده اند بنابراین شرایط لازم برای تولید قطعات راهسازی و شهرسازی را دارند.

نحوه استفاده از قالب تزریق پلاستیک 

علت اهمیت قالب تزریق پلاستیک ارتباط مستقیم آن با زندگی روزمره انسان ها دارد. بنابراین هر چقدر پروژه های تولید قطعات راهسازی با دقت بیشتری انجام شوند امنیت انسان ها بیشتر خواهد بود. بنابراین مهندسان صنعت ساخت و ساز برای اجرای پروژه ها نیز باید از قطعات و تکنولوژی های با کیفیت استفاده کنند. در نهایت چک کردن میزان استحکام قطعات تولید شده شهرسازی نیز بر عهده مهندسان صنعت ساخت و ساز خواهد بود. در واقع بدون قالب تزریق پلاستیک شرایط لازم برای تولید قطعات شهر سازی فراهم نخواهد بود. بنابراین قالب تزریق پلاستیک نحوه استفاده از آن در این فرایند اهمیت بسیار بالایی دارد. اولین مرحله در تولید قطعات راه سازی نیز طراحی قالب مناسب نیز می باشد. بنابراین برای تولید هر قطعه راه سازی نیاز به طراحی قالب آن نیز می باشد. فرایند طراحی قالب به دو بخش فشرده سازی و خنک کننده نیز تقسیم می شود.

آماده سازی مواد: دومین مرحله در تولید قطعات راهسازی آماده سازی مواد نیز می باشد. برای این منظور لازم است که مواد پلاستیکی را با استفاده از ماشین های مخصوص در حالت مذاب قرار دهند. سپس می توان مواد مذاب را به داخل قالب های از قبل طراحی شده تزریق کرد. برای تزریق اصولی و با دقت مواد مذاب به قالب های از پیش طراحی شده از فشار هیدرولیک یا مکانیکی استفاده می شود.

 

تولید قطعات شهرسازی با تزریق پلاستیک

نحوه تولید قطعات شهرسازی 

تزریق پلاستیک یک فرآیند تولید قطعات صنعتی است که در آن مواد پلاستیکی به صورت گرم و نرم شده به داخل قالب‌هایی تزریق می‌شوند تا قطعات مورد نظر تولید شوند. در صنعت شهرسازی، تزریق پلاستیک می‌تواند برای تولید انواع قطعات و محصولات مورد استفاده در زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها استفاده شود. مهم ترین مسئله در تولید قطعات شهری قالب بندی نیز می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک

بیشتر تجهیزات ایمنی راه با استفاده از فرآیند تزریق پلاستیک ساخته می شوند از مزایای تولید قطعات شهرسازی با استفاده از قالب های تزریق پلاستیک می توان به افزایش مقاومت قطعات، کاهش وزن قطعات، امکان بازیافت قطعات نیز اشاره کرد. در واقع مهمترین مسئله در تولید قطعات شهرسازی میزان مقاومت و بحث ایمنی آن ها در زمان اجرا و استفاده نیز می باشد. به طور معمول پلاستیک نیز از مقاومت بیشتری نسبت به سایر مواد دیگر مانند چوب و فلز برخوردار است اما زمانی می توان از این ویژگی پلاستیک بهره مند شد که تولید قطعات طبق فرمول و استاندارد ها انجام شود و محصولات از استحکام و دوام لازم برخوردار باشند.

 

تطبیق پذیری پلاستیک 

از دیگر ویژگی های استفاده از پلاستیک برای تولید قطعات شهرسازی نیز می توان به تطبیق پذیری پلاستیک اشاره کرد. با استفاده از پلاستیک می توان طیف گسترده ای از قطعات شهری مانند: وسایل بازی کودکان، مخروط ترافیک و سایر تجهیزات شهرسازی را تولید کرد

رنگ کاری قطعات پلاستیک

رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو ممکن است به عنوان یک روش جذاب برای افزایش زیبایی و زندگی مفید خودرو مورد توجه قرار بگیرد. این کار ممکن است با استفاده از رنگ‌های ویژه برای پلاستیک یا استفاده از رنگ‌های عادی همراه با پوشش محافظ مناسب انجام شود. در ادامه مرحله به مرحله نحوه رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو را بررسی کرده ایم با ما همراه باشید. 

چرا باید قطعات خودرو را رنگ کنیم؟

اگر مدت زمان زیادی است که از تاریخ خرید خودرو شما می گذرد و قطعات آن دچار رنگ پریدگی شده اند  می توانید از رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو خود برای بهتر شدن ظاهر آن استفاده کنید. با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور ایران وجود دارد رسیدگی به خودرو باعث می شود که برای مدت طولانی تری بتوانید از ماشین خود استفاده کنید و مجبور به تعویض آن نباشید. از ویژگی های رنگ کاری قطعات خودرو می توان به درخشان شدن ظاهر خودرو نیز اشاره کرد. اگر قصد دارید رنگ کاری قطعات خودرو را در منزل انجام دهید بهتر است در ادامه این مطلب با آموزش رنگ کردن قطعات پلاستیکی خودرو همراه ما باشید.

مراحل رنگ کردن قطعات پلاستیکی خودرو

مهم ترین مسئله در رنگ کردن قطعات پلاستیکی خودرو داشتن مهارت نیز می باشد. بنابراین باید بدانید که اگر مهارت کافی برای رنگ آمیزی قطعات خودرو نداشته باشید ممکن است پس از رنگ کاری خودرو به آن نتیجه دلخواه نرسید. آیا با قطعاتی که قابلیت رنگ آمیزی دارند آشنا هستید؟ شما می توانید برخی از قطعات پلاستیکی را مانند: دستگیره درب، آینه ها، سپر، قالپاق را رنگ آمیزی کنید. در ادامه به معرفی ابزار های مورد نیاز برای رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی پرداخته ایم.

 

معرفی ابزار های مورد نیاز برای رنگ کاری قطعات پلاستیکی

یکی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت رنگ آمیزی قطعات انتخاب ابزار های مناسب برای انجام این کار نیز می باشد. برای رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو نیاز به رنگ و کلیر، کاغذ سنباده، مایع چربی گیر، ماسک، آستر پلاستیک، پارچه پولیش میکروفایبر نیز احتیاج خواهید داشت.

رنگ و کلیر: برای شروع رنگ کاری قطعات خودرو ابتدا نیاز به رنگ مناسب دارید. بنابراین ابتدا باید بدانید که فام مورد نظر شما کدام است آن را انتخاب کرده و به سراغ خرید رنگ مورد نیاز خود بروید. برای رنگ کاری لازم است که دو اسپری رنگ و کلیر را خریداری کنید. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که قصد استفاده از رنگ های تعمیراتی را دارید لازم است که یک بیس کوت رنگی و یک کیلر دو جزئی پلی اورتان نیز تهیه کنید.

کاغذ سنباده: برای رنگ کاری قطعات به سطحی صاف نیاز دارید که با خرید کاغذ سنباده می توانید به صاف ترین سطح ممکن دست پیدا کنید.

مایع چربی گیر: از کار های اولیه قبل از رنگ کاری می توان به پاکسازی و چربی گیری سطح قطعات پلاستیکی اشاره کرد. مایع چربی گیر یا ایزوپروپیل الکل برای پاکسازی قطعات گزینه بسیاری به حساب می آید.

ماسک: با توجه به این مسئله که رنگ کاری قطعات همراه با پخش بوی رنگ نیز می باشد لازم است که قبل از شروع این فرایند یک ماسک قوی خریداری کنید. با استفاده از ماسک نیز از خطراتی که ممکن است توسط مواد شیمیایی شما را تهدید کند دور بمانید.

آستر پلاستیک: زمانی که بدون آستر پلاستیک شروع به رنگ کاری کنید متوجه این مسئله خواهید شد که رنگ به تنهایی چسبندگی لازم بر روی سطح پلاستیک را ندارد بنابراین بسیار مهم است قبل از رنگ کاری قطعات پلاستیکی ابتدا آستر پلاستیک را تهیه کرده باشید. آستر پلاستیک فرمولاسیون خاصی دارد که باعث چسبندگی رنگ به قطعات پلاستیکی می شود.

 پارچه پولیش  میکروفایبر: پارچه پولیش در نهایت برای تمیز کاری نهایی سطح رنگ آمیزی شده به کار خواهد آمد.

 

اعمال آستر پلاستیک

مراحل رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو

اکنون که با ابزار های رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو آشنا شده اید قصد داریم نحوه رنگ آمیزی قطعات را بررسی کنیم. ابتدا لازم است که تمامی ابزار های مورد نیاز رنگ آمیزی خودرو را تهیه کنید. سپس اولین مرحله برای رنگ کاری قطعات پلاستیکی خودرو حذف آلودگی، سنباده کاری و تمیزکاری نیز می باشد. به طور کل تفاوتی ندارد که شما قصد دارید چه چیزی را رنگ آمیزی کنید برای رنگ آمیزی هر سطحی نیاز است که ابتدا ابزار های مخصوص را تهیه کرده و سپس سطح مورد نظر را به خوبی و با استفاده از روش مناسب از هر گونه آلودگی پاکسازی کنید. همچنین می توانید برای بهتر پیش رفتن مراحل رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی مورد نظر را از سایر قطعات جدا کنید. این مسئله نه تنها به رنگ کاری آسان تر کمک می کند بلکه باعث می شود که سایر قطعات دچار پاشش رنگ  و مشکل نشوند. پس از جداسازی قطعات مورد نظر سطح آن ها را باید با استفاده از سنباده از هر گونه حفره یا علامت برجسته به صاف ترین حالت ممکن در بیاوریم. باید بدانید که برای سنباده کشیدن قطعات خودرو ابتدا نیاز است که از سمباده با مش کم استفاده کرده و سپس به سراغ سنباده با مش بالا بروید. در نهایت پس از سنباده کاری نیاز به یک دستمال آغشته به الکل خواهید داشت.

مرحله دوم: ( اعمال آستر پلاستیک )

باید بدانید که اعمال آستر پلاستیک به صورت پاششی با استفاده از اسپری انجام خواهد شد. بنابراین لازم است در زمان اسپری کردن قطعه پلاستیکی را حدود 10 الی 15 سانتی متر دور تر از اسپری به صورت عمودی قرار دهیم. برای اعمال آستر پلاستیک نیاز است که حداقل 3 الی 4 بار اسپری مواد را تکرار کنید. البته باید توجه داشته باشید که باید بین اعمال هر لایه اسپری باید زمان کافی برای خشک شدن لایه قبلی وجود داشته باشد.

نحوه اسپری کردن آستر پلاستیک: برای اعمال آستر پلاستیک نیاز است که مواد را بسیار رقیق کنید سپس درون پیستوله بریزید. سپس می توانید به راحتی مواد را بر روی قطعات پلاستیکی خودرو اسپری کنید.

مرحله سوم: (اعمال رنگ بیس کوت)

رنگ بیس کوت مناسب رنگ کاری قطعات بزرگ است بنابراین اگر قصد رنگ کاری قطعات کوچک تری را دارید می توانید از اسپری رنگ های آماده استفاده کنید. برای رنگ آمیزی قطعات بزرگی مانند سپر نیاز است که اسپری از رنگ بیس کوت در اختیار داشته باشید. برای اعمال رنگ بیس کوت ابتدا لازم است که پاشش آستر پلاستیک را برای افزایش چسبندگی رنگ استفاده کرده و سپس رنگ بیس کوت را اجرا کنید.

 

اعمال رنگ بیس کوت

مرحله چهارم: (اعمال کلیر)

پس از اعمال بیس کوت نیاز است که حداقل 20 دقیقه زمان را به سطح قطعات دهید تا به خوبی خشک شوند. هر زمان احساس کردید که سطح قطعه  کاملا خشک شده است می توانید کلیر را با استفاده از اسپری به صورت پاششی اجرا کنید. در مرحله اعمال کلیر نیاز است که اسپری کلیر را 4 الی 5 بار تکرار کنید. اگر قصد دارید کلیر با سرعت بیشتری خشک شود می توانید از روش قرار دادن قطعه در کوره به مدت زمان 40 الی 60 دقیقه استفاده کنید.

مرحله پنجم: (پولیش کاری)

برای اعمال پولیش کاری به یک پارچه میکروفایبر  نیاز دارید تا سطح رنگ کاری شده را جلا دهد. این کار باعث می شود که ذرات باقی مانده بر روی سطح قطعات به خوبی پاک شوند و بتوانید قطعات را در جای مناسب خود نصب کنید.

سنجش کیفیت قطعات پلاستیکی در صنایع مختلف می‌تواند به عنوان یک فرآیند بسیار حیاتی و مهم مطرح شود. این فرآیند می‌تواند شامل بررسی‌های متعددی از جمله مواد اولیه، روش‌های تولید، و ویژگی‌های مکانیکی و ظاهری قطعات باشد. در زیر، به برخی از معیارهای سنجش کیفیت قطعات پلاستیکی اشاره خواهم کرد:

  1. مواد اولیه: کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید قطعات پلاستیکی اهمیت بسیاری دارد. این شامل انتخاب مواد با استانداردهای کیفیتی بالا، مانند مقاومت مکانیکی مناسب، مقاومت به حرارت، مقاومت به شوک و خوردگی می‌شود.
  2. طراحی قطعه: طراحی قطعه نیز باید به گونه‌ای باشد که امکان تولید آسان و با کیفیت بالا را فراهم کند. طراحی قطعه باید بهینه برای مواد پلاستیکی باشد و ویژگی‌هایی مانند ضخامت یکنواخت و توزیع مناسب فشار را در نظر بگیرد.
  3. روش تولید: روش تولید قطعات پلاستیکی نیز بسیار مهم است. استفاده از فرآیندهای تولید مناسب و متناسب با مواد و طراحی قطعه، می‌تواند کیفیت قطعات را بهبود بخشیده و عیوب را کاهش دهد.
  4. ویژگی‌های مکانیکی: ویژگی‌های مکانیکی مانند مقاومت به کشش، مقاومت به فشار، ضربه‌پذیری، و سختی قطعات، نیازمند ارزیابی دقیق و مستمر هستند تا اطمینان حاصل شود که قطعات پلاستیکی به موازین کیفیت مطلوب توجه داشته‌اند.
  5. ظاهری و ظرفیتی: این معیارها شامل بررسی ظاهری قطعات مانند صافی و بدون عیوب سطح، رنگ‌های مناسب و ثابت، و همچنین امکان عملکرد قطعات برای مدت طولانی و در شرایط مختلف محیطی است.
  6. استانداردها و مقررات: رعایت استانداردها و مقررات مرتبط با کیفیت قطعات پلاستیکی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این استانداردها مشخص می‌کنند که یک قطعه به طور کامل منطبق با نیازها و استفاده‌های مورد انتظار است یا خیر.

با توجه به این معیارها، ارزیابی کیفیت قطعات پلاستیکی باید به صورت جامع و دقیق صورت گیرد تا امکان تضمین کیفیت و عملکرد بهینه قطعات فراهم شود.

استفاده از مواد پلیمری در خودروها به عنوان جایگزینی برای فلزات و سایر مواد سنتی، از جمله مواد قابل سوختن، در کاهش خطراتی مانند آتش‌سوزی در تصادفات خودرو کمک می‌کند. این مواد پلیمری به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، از جمله سبکی، مقاومت به ضربه، مقاومت به خوردگی، و مقاومت به حرارت، مناسب برای استفاده در قطعات خودرو می‌باشند. در زیر، به برخی از قطعات خودرو که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

  1. پنل‌های داخلی: پنل‌های داخلی خودروها، از جمله پنل‌های درب، پنل‌های داشبورد، و پنل‌های سقف، اغلب از پلیمرها ساخته می‌شوند. این پنل‌ها از پلیمرهایی مانند ABS (استیرن-بوتادین-استیرن)، پلی‌کربنات، پلی‌پروپیلن و… تولید می‌شوند که خواصی مانند مقاومت به ضربه، سبکی و زیبایی را فراهم می‌کنند.
  2. قطعات خارجی: قطعات خارجی خودروها مانند روکش‌های بیرونی، چراغ‌های جلو و عقب، و آینه‌های جانبی، نیز از مواد پلیمری ساخته می‌شوند. این قطعات معمولاً از پلی‌کربنات، پلی‌استیرن، پلی‌پروپیلن و… تهیه می‌شوند.
  3. سیستم‌های جذب ضربه: مواد پلیمری مقاوم به ضربه مانند پلی‌استیرن برای ساخت سیستم‌هایی مانند سیستم‌های جذب ضربه و فنری استفاده می‌شود که در کاهش خطرات جسمی در صورت برخورد موثر هستند.
  4. سیستم‌های عایقی و عایق حرارتی: مواد پلیمری نیز برای ساخت سیستم‌های عایقی مانند عایق‌های حرارتی و عایق‌های صوتی استفاده می‌شوند که به کاهش نفوذ حرارت و صدا در داخل خودرو کمک می‌کنند.

با توجه به مزایای مواد پلیمری از جمله سبکی، مقاومت به ضربه، مقاومت به خوردگی و مقاومت به حرارت، استفاده از این مواد در قطعات خودروها کمک زیادی به افزایش ایمنی و کاهش خطراتی مانند آتش‌سوزی در تصادفات می‌کند.

 

مواد پلیمری گرما سخت

مواد پلیمری گرما سخت یا Thermal Hardening Polymers، یک نوع پلیمرهایی هستند که ویژگی‌های خاصی از جمله سختی و مقاومت به حرارت بالا را دارا هستند. این نوع پلیمرها اغلب به عنوان رزین‌های حرارتی نیز شناخته می‌شوند و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت حرارتی بالا و سختی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد پلیمری گرما سخت معمولاً از فرآیند پلیمریزاسیون حرارتی عبور می‌کنند که در آن لایه‌های پلیمری در تماس با حرارت یکدیگر متصل می‌شوند و یک ساختار سخت و مقاوم تر ایجاد می‌کنند. این فرآیند ممکن است در فاز مایع یا حالت جامد صورت بگیرد، اما در هر صورت، نتیجه این است که مواد پلیمری گرما سخت با خواص مکانیکی بهبود یافته و مقاومت بیشتری نسبت به حرارت دارند.

مثال‌هایی از مواد پلیمری گرما سخت شامل پلی‌استایرن رزین، رزین فنولیک، رزین پلی‌آمید، و رزین اپوکسی می‌شوند. این مواد در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، صنعت الکترونیک، ساخت و ساز، و صنایع مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان قطعات سخت، مقاوم و با عمر طولانی که نیاز به مقاومت حرارتی بالا دارند.

مواد پلیمری گرما نرم

مواد پلیمری گرما نرم یا Thermal Softening Polymers، معمولاً از جمله پلیمرهایی هستند که در دماهای بالاتر نسبت به نقطه نرمی خود، به حالت نرم و قابل تغییر شکل تبدیل می‌شوند. این نوع پلیمرها در دماهای بالاتر از نقطه نرمی خود، سختی کمتری دارند و به راحتی شکل‌پذیری و تغییر شکل می‌دهند.

برخلاف مواد پلیمری گرما سخت که در دماهای بالای نقطه نرمی به دلیل تشکیل اتصالات قوی در مولکول‌ها مقاومت بیشتری دارند، مواد پلیمری گرما نرم معمولاً از اتصالات ضعیفتری بین مولکول‌ها برخوردارند. به عنوان نمونه، مواد پلی‌آمید نرم معمولاً از این دسته به حساب می‌آیند.

برخی از مواد پلیمری گرما نرم عبارتند از:

  1. پلی‌آمیدها: این نوع پلیمرها در دماهای بالاتر از نقطه نرمی خود، به حالت نرم تبدیل می‌شوند و قابلیت تغییر شکل بیشتری دارند.
  2. پلی‌اتیلن: پلی‌اتیلن در دماهای بالاتر می‌تواند نرم شود و برای فرآیندهایی مانند فرم‌دهی گرم به کار برده می‌شود.
  3. پلی‌پروپیلن: در دماهای بالاتر، پلی‌پروپیلن نیز می‌تواند نرم شود و به صورت قابل تغییر شکل در آید.

این نوع پلیمرها معمولاً در صنایعی که نیاز به انعطاف پذیری و تغییر شکل در دماهای بالاتر دارند، مانند صنایع پلاستیکی، صنایع بسته‌بندی، و صنایع پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از پلیمرها در تصادفات خودروها می‌تواند به کاهش خطرات آتش‌سوزی و افزایش ایمنی کمک کند. برخی از راهکارهای استفاده از پلیمرها برای کاهش آتش سوزی در تصادفات خودرو عبارتند از:

  1. استفاده از پلیمرهای مقاوم به حرارت: پلیمرهایی که مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند، می‌توانند در صورت تماس با سطوح داغ در تصادفات، از آتش‌سوزی جلوگیری کنند. این انواع پلیمرها ممکن است شامل پلی‌آمیدها، پلی‌فنیلن‌ها و پلی‌اتیلن‌های با مقاومت بالا به حرارت باشند.
  2. استفاده از پلیمرهای خنک‌کننده: برخی از پلیمرها می‌توانند خواص خنک‌کننده داشته باشند که در صورت تماس با سطح داغ، حرارت را منتقل کرده و جلوی آتش‌سوزی را می‌گیرند. این انواع پلیمرها ممکن است بر اساس افزودن مواد مانند مواد خنک‌کننده (مثل گرافن) به پلیمر اصلی تولید شوند.
  3. استفاده از پلیمرهای مقاوم به شعله: پلیمرهایی که مقاومت بالایی در برابر شعله دارند، می‌توانند در صورت تماس با آتش، از انتشار آن و گسترش آتش جلوگیری کنند. این انواع پلیمرها ممکن است با استفاده از مواد مقاوم به آتش و مواد مهارکننده‌ی شعله تولید شوند.
  4. استفاده از پلیمرهای خنک‌کننده الکتریکی: برخی از پلیمرها می‌توانند از خواص خنک‌کنندگی الکتریکی برخوردار باشند که در صورت اتصال به منابع حرارتی مانند سیم‌های الکتریکی در خودرو، از افزایش دما و آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

به طور کلی، انتخاب و استفاده از پلیمرهای مناسب با ویژگی‌های مقاوم به حرارت، مقاوم به شعله و خنک‌کننده می‌تواند به کاهش خطر آتش‌سوزی در تصادفات خودرو کمک کند و ایمنی را افزایش دهد.

برای مثال زمانی که خودرویی به هر دلیلی منحرف و با گاردریل اتوبان تصادف کند یا بر اثر ضربه شدی واژگون شود ممکن است بر اثر نشت سوخت بر اثر ضربه وارده منجر به شعله ور شدن یا انفجار گردد. از همین رو محققان زمینه پلیمر به دنبال یافتن راهی برای کاهش آسیب ها با استفاده از پلیمرها هستند.

به گفته محققان زنجیره کوچکی از پلیمر میتواند از این خطرات جلوگیری کند. این فرآیند توسط تیمی از محققان و بر روی ابتدا و انتهای زنجیره ای پلیمری انجام و موفقیت آمیز واقع شده است. در این فرآیند، کربوکسیل و اسید آمینه، مگا سوپر مولکول هایی تشکیل می دهند، که به درازای ساختارهای پلیمری هستند، اما با همان معادلات نمی شکنند.